Divatos dolog filmes összefoglalókat készíteni. A Sight & Sound tavalyi listája minden idők legfontosabb filmjeiről pedig mintha az átlagosnál is nagyobb felbuzdulást indított volna útjára. Nem is csoda, hiszen évtizedek után változott az első helyezett film. Azóta kis túlzással élve nem akadt valamirevaló blogger, aki ne nyilvánított volna véleményt. Így teszek én is. Fontos megjegyezni, hogy ezek nem a legjobb filmek, ezek azok az alkotások, melyeket szívesen magammal vinnék egy következő évszázadba. Azért, mert magukban hordoznak valamit, ami szerintem rendkívülivé teszi, varázslatossá emeli őket. Úgy is mondhatnám, nekem ők a kedvenceim, számomra ők a legfontosabb tíz film.
Rövid indoklást írtam hozzájuk, ezek nem kritikák, nem recenziók, még csak nem is a blogon megszokott cikkek. Egyszerű leírások csupán arról, miért pont ők állnak hozzám a legközelebb.

9. A generális
Buster Keaton egyedülálló figurája volt a filmkészítésnek. A legmerészebb gegeket is rezzenéstelen arccal tudta előadni s ezzel közönségét a hang nélküli filmekben is megnevettetni. Törékeny figura, aki látszólag egykedvű arckifejezéssel fittyet hány a világ történéseire. Buster Keaton az örök ártatlanság és naivitás, aki folyvást abszurd helyzetekben találja magát, de határtalan találékonyságának köszönhetően a legelképesztőbb helyzetekből is kimászik. A hangosfilm bevezetése azonban gyorsan véget vetett karrierjének. Fizetett alkalmazott lett és elveszítette alkotói szabadságát. Élete utolsó 25 évében a megélhetésért küzdött, hogy aztán később ismét felfedezze őt magának a filmvilág. Generálisa egyszerűen tökéletes kikapcsolódást nyújt. Pörgős akció, szelíd romantika, kaland háborús vidékeken és ötlet ötlet hátán. Egy 1927-es film, mely a mai napig mit sem veszített erejéből. Egy karakter, mely nemcsak vállán viszi a filmet, de rendezésével az utolsó képkockát is emlékezetessé teszi.

David Fincher mozijáról itt már leírták a legfontosabbakat, úgyhogy csak arra koncentrálok, ami számomra emlékezetes belőle. Igazság szerint ez az egyetlen olyan film, ami úgy szerepel a tízes listán, hogy mindezidáig csupán egyetlen egyszer láttam. Kitörölhetetlen, kőkemény élmény. A bűnügyi thrillerek egy egészen új világa nyílt meg a Hetedikkel. Morális kérdések boncolgatása mellett egy izgalmas nyomozás adja a cselekmény gerincét. Persze a vége számít igazán klasszikusnak, de számomra a két főszereplő karaktere és a hét főbűn alapján történő gyilkosságsorozat már önmagában felejthetetlenné teszi a Hetediket. Pedig nem vagyok egyértelmű híve a sokkoló moziknak. És ez az. Keményen sokkol és elgondolkodtat. Az utolsó mondat pedig... Bármilyen furcsa, van, hogy az ad erőt továbbmenni a mindennapokban.
6. Hogyan kell egymilliót lopni?

Maradjunk a hatvanas éveknél. Úgy tűnik, ez egy jó évtized volt. Kedvenc műfajom egyik ékköve a következő szereplő a listán. Kevesen tudják, hogy a forgatókönyv egy bensőséges hangulatú, csodálatos meseregényből készült, melyet 1956-ban Dodie Smith írt Száz meg egy kiskutya címmel. Walt Disney sikert szimatolt és öt évvel később már a mozifilmnek örülhetett a nagyközönség. Ha a Kincs, ami nincs esetében kiemeltem a nagyszerű magyar szinkront, akkor ezt itt is meg kell tennem. A Pannónia Filmstúdió egészen elképesztő munkát végzett, világszínvonalú, ahogy tolmácsolják a történetet. Gyerekkoromban olyannyira fülbemászónak találtam, hogy meg is tanultam az egészet. Volt egy agyonnézett videokazettánk. Most is megvan a gépemen a szinkronos verzió, nagy-nagy becsben tartva. Persze nem csupán ezért őrzöm féltve. Öröm a szemnek, öröm a szívnek minden egyes képkocka. Mintha egy-egy festmény elevenedne meg. Emlékszem, amikor legutóbb láttam, éppen a decemberi vizsgák után voltam, még a karácsonyi hazautazás előtt. Kint zuhogott az eső, bőven benne jártunk már az estében. Egyedül voltam az albérletben. Sok karácsonyi film várt volna még pótlásra, mégis ezt választottam és nem bántam meg. Talán még sosem tetszett annyira, mint akkor. Hogy is mondják a jó borra? Igen, így lehet ezzel a filmmel is...
4. Apokalipszis most

3. Tűzszekerek
Kicsit furán érzi magát az ember, ha olyan filmet tart nyilván kedvencei között, mely az unalomig vetített kategóriába tartozik. Számomra viszont Hugh Hudson alkotása az emberiesség, a humánum, a küzdés, a versenyszellem, a bátorság és mindazon erények diadala, melyeket kölyökkorunkban annyiszor hangoztatnak nekünk. Emlékszem, egy médiagyakorlaton voltunk, amikor az egyik feladat az volt, hogy közös élményeket kellett keresni. Már nem emlékszem a pontos instrukciókra, de az nagyon bennem maradt, hogy az első politikai élmény mellett (Antall József halálának bejelentése) a másik közös pont az olimpiai eszmével való első találkozás volt. Senki sem egy konkrét olimpia egy konkrét versenye kapcsán értette meg az olimpia lényegét, hanem a Tűzszekerek című film kapcsán. Kihagyhatatlan alkotás, melynek értékeit csak növeli, hogy britek készítették, amerikai "fennhatóság" nélkül. Vangelis csodálatos zenéje pedig hab a tortán, méltán vált világhírűvé a görög zenész. Ha tehetem minden nyáron megnézem, de olimpiai években feltétlenül. Kevés alkotás emeli fel a lelkemet annyira, mint a Tűzszekerek, és nem úgy tűnik, mintha ez az évek során kicsit is megkopna.
2. Az oroszlánkirály

1. Az óceánjáró zongorista legendája
Ha meg kell neveznem egy filmet, melyet kedvencemnek tartok, nem mondhatok mást, mint Giuseppe Tornatore 1998-ban bemutatott alkotását, Az óceánjáró zongorista legendáját. Nyolc évvel ezelőtt láttam először, és már akkor is állva tapsoltam a film végén, pedig éjfél volt és körülöttem emberek aludtak a házban. Mindig megemlítem, hogy igazán a rendezői változatot tartom nagyra, a kétórás DVD változat a zenés részekre összpontosít inkább, a tartalmi ínyencségeket nem bontja ki, agyon van vágva. Tornatore össze is veszett miatta a forgalmazóval. Szóval, aki csak teheti a háromórás változatot tekintse meg, az idő garantáltan elröppen! Számtalan dolgot kiemelhetnék belőle, most csak azt az egyet írom ide, ami leginkább megragadott. Talán nem meglepő módon ez a másikban való élet, a másik ember zenéjének megtalálása, élményeinek sajáttá tétele. Azt gondolhatnánk, a címszereplőnek nincs igazi énje, személyazonossága. Pedig neki van igazán. Megfigyeli azokat az embereket, akik az óceánjárón élnek hosszabb-rövidebb ideig, sokakkal kapcsolatba lép, beszélget velük, történeteik egy idő után az ő történetei lesznek, emberről emberre gazdagodik. Aztán eszembe jut, hogy én is így akarom. A másik emberért létezni, üresnek lenni a számára. Vele töltődni, általa gazdagodni. Csak így éri meg.
Bejön az összegzés, de mi volt az apropója?
VálaszTörlésCsak kettőhöz nem volt szerencsém eddig, például az 1. helyezetthez, ezt még pótolom vmikor - ha érdemesnek gondolsz rá :-)
G.G.
Az apropója Roger Ebert volt, meg amúgy is gondolkoztam már egy ilyenen.
VálaszTörlésÉrdemesnek gondollak rá, de neked nem lesz a kedvenceid között. :-)
és nekem?
VálaszTörlésKedvenced nem lesz, de szerintem tetszeni fog.
VálaszTörlésÉs ki volt ott még Sashalmon oroszlánkirályt idézgetni?
VálaszTörlésA Dohány és a Gőbel brothers.
VálaszTörlésDohány Tomival mondtuk el végül a teljes mesét. :)
Megnéztük a 8-asat. Egy ideig tetszett (bár a több perces intermezzo is elég "vicces" volt pl), de aztán a vége az meg milyen már az meg? Mintha Kubrick begombázott volna és azt kell nekünk végignézni. Meg a végén az a baba a Föld fölött lebegve... miiiiii?!
VálaszTörlésPont az Űrodüsszeiát? Ennyire nyugis otthon a légkör? Nem hinném... :)
VálaszTörlésSzóval. Dehogy csavarodott be. A végén a szobás jelenet a kritikusok egyik mindenkori kedvence. Élvezettel lehet csámcsogni rajta. Leírhatnám magam is, de saját szavaimnál jobban tálalja véleményemet Koskóci Balázs:
"A szürreális hotelszobában öregedő, finom külsőségekkel, decensen étkező Bowman mellett összetörik egy kristálypohár. Azt üzeni: az ember jelen formájában kudarcra van ítélve, nincs jövője. Valósága, élete nagyon törékeny és tünékeny. Csakis a ma emberének radikális átváltozásával, a régi ember - Bowman, a derék űrhajós - halálával születhet meg a csillaggyermek - Bowman, az Übermensch -; csak így újulhat meg az emberiség. Ne felejtsük el, hogy a film a legfagyosabb hidegháborús években készült. Az a hatalmas nyomás, az állandósult, alattomos rettegés, ami ez idő tájt megülte az embereket - legtöbbünk számára ma már elképzelhetetlen. (A. C. Clarke könyvében megmutatja a csillaggyermek első tettét: elveszi az embertől az interkontinentális rakétákat.)"
A teljes cikk itt olvasható. Nagyon ajánlom tanulmányozásra:
http://www.mozinet.hu/index.nof?o=0&nyelvid=1&k1=1&k2=43&filmid=11
Elveszi az embertől az interkontinentális rakétákat... ennek még így lenne is értelme. De filmben ez nem jön le. Szegény kis Gollam szerű csillaggyermek csak néz ki a fejéből oszt annyi :-/ No és a könyv se túl egyértelmű szerintem. Nyilván nem a szájbarágást vártam, de akkoris...
VálaszTörlés"Épp jókor érkezett. Lenn a zsúfolt glóbuszon riadó villog a radarok képernyőjén, és nyomkövető teleszkópok firtatják az eget s amit az emberek történelemnek ismertek, véget ért."
--Tessék??-- Majd:
"Rádöbbent, hogy ezer mérföldnyire alant fölébred egy szendergő halálrakomány, s Föld körüli útján lustán megrázza magát. Benne nem tehetett kárt e gyöngécske energia; de jobban kedvelte a tiszta eget. Összeszedte hát az akaratát, a keringő megatonnák némán virágba szökkentek, s ettől az alvó földgömb felére hamis hajnal virradt."
Na hallgatom az értelmezést :-)
Marci elmagyarázta bibibííí. :-)
VálaszTörlésCsak azt ne halljam, hogy mindenkinek világos...
Milyen jó egy Marci a háznál. :)
VálaszTörlés