2012. március 25., vasárnap

Képlet


Meg kell védenem Alex Proyast, aki szerintem tehetséges rendező. Korrekt mozit hozott össze a Képlettel, melynél azonban már a sztori is sántít kicsit, a forgatókönyv meg aztán pláne.





Objektíven: 1959-ben egy új általános iskola avatóünnepségén megkérik a diákokat, hogy rajzolják meg: szerintük milyen lesz a jövő? A képeket bezárják egy időkapszulába, és elraktározzák 50 évre. Egy titokzatos kislány rajz helyett véletlenszerűnek tűnő számokkal írja tele a papírját. Azt állítja, láthatatlan emberek suttogták a fülébe a számokat. Félévszázaddal később szintén diákok kapják a feladatot, hogy vizsgálják meg az ötven évvel ezelőtti gyermekrajzokat, a kislány rejtélyes üzenete pedig Caleb Koestlerhez kerül. Caleb apja, az asztrofizikus John Koestler fantasztikus és egyben félelmetes felfedezést tesz: a kislány által leírt számok dátumok. Az utóbbi ötven év minden egyes katasztrófájának időpontjai.

Szubjektíven: Nagyon szurkoltam, hogy a film végén ne (az) derüljön ki, hogy csak egy hatalmas blöff az egész. Csalódnom kellett. Az egész sokáig hatásos sci-fi thrillerként haladó mozi végül nem teljesíti az elvárásokat. Egy bizonyos pontig magyarázatot lehet találni a forgatókönyv következetlenségeire, de egyre gyanúsabbá és gyanúsabbá válik a dolog az idő előrehaladtával. A családi dráma sem annyira hiányzik a képből. Vagy legyen az, vagy szorítsuk minimálisra a játékidő érzelmes felét. Valaki beszélhetne már ilyen szempontból (is) az amerikai producerek fejével. A sci-fi vonal működik és amíg van benne spiritusz, élvezhető a Képlet. Proyas egy ideig korrekt módon eladja nekünk a sablonokat és rendezésével befedi az írói hiányt. Csodát azonban ő sem tud tenni és rossz érzés tölt el, ha adatlapjára nézve azt látom, hogy alig kap munkát. Pedig megérdemelné. Már az Én, a robot is abszolút élvezhető, korrekt akciómozi volt. Ez is az, bár gyengébb annál. Mi lesz, ha majd egyszer lesz valaki, aki normálisan megírja a filmjeit? Érdekesség, hogy a mozit eredetileg Richard Kelly írta és rendezte volna. Kíváncsi vagyok, mit hozott volna ki a Donnie Darko direktora ebből az alapsztoriból. Már sosem tudjuk meg, ne is tépelődjünk rajta. Örüljünk inkább annak, hogy Alex Proyas már leszerződött következő rendezői munkájára.

Kiknek ajánlom?
Nicolas Cage rajongóinak és a tudományos-fantasztikus filmek kedvelőinek.

Értékelésem: 60%

8 megjegyzés:

  1. Ketrec Miklós a kamaraerdei 87-es buszon vezette sokáig a 7:20-as járatot. Nagyon szerettük, de aztán állítólag elbocsátották. Buszvezetőnek fantasztikus volt, és bár a filmek, amiket alá adnak, rengetetgszer gyépék (gone in 50 seconds meg hasonlók), már az ábrázmánya miatt érdemes megnézni és nosztalgiázni a reggeli buszról...

    VálaszTörlés
  2. Bizony, kellemes emlékek jutnak eszembe! Sokáig eszméletlenül jól megírt oknyomozás részese lehettem, aztán ahogy vált egyre grandiózusabb méretűvé a "probléma", úgy csúszott ki a film az irányítás alól. Az utolsó kép marha giccses, de a metrórobbantós és a Föld elpusztulása jelenetek ütnek :-)

    VálaszTörlés
  3. Ha Proyas, akkor feltétlenül ajánlom a Dark city-t !

    VálaszTörlés
  4. Pótolni fogom a Dark City-t! :)
    A metrós és repülős jelenet valóban nagyot üt. Egyébként a hozzászólásodban van egy komoly spoiler, ugye tudod? :)

    VálaszTörlés
  5. A Földdel kapcsolatos? :-) Hümm. Emitt is külön kell jeleznem a spoilert? Így teszek akkor legközelebb. Bocsi.

    VálaszTörlés
  6. Bár nincs külön moderálási és hozzászólási szabályzatom, de ezeket szerintem jó, ha jelezzük! Köszi! :)

    VálaszTörlés
  7. ez katasztrofális egy film volt.

    VálaszTörlés
  8. Szerintem nem katasztrofális, hanem katasztrófa film. :) Annak pedig elmegy.

    VálaszTörlés