2012. április 3., kedd

Amerikai szépség


"De tudjátok mit? Sosincs késő megtalálni, ami elveszett!"








Objektíven: Lester Burnham átlagos férfi, szürke és unalmas fickó, aki legszívesebben folyton a tv előtt ülne. Az élete azonban egyik pillanatról a másikra gyökeresen megváltozik, és ennek két oka van, az egyik az, hogy ki akarják rúgni a munkahelyéről, a másik pedig, hogy elmegy a feleségével egy iskolai meccsre, ahol olyannyira megakad a szeme a lánya barátnőjén, Angelán, hogy attól kezdve képtelen kiverni a fejéből a kislányt. Amikor rájön, hogy ki fogják rúgni, ő maga is rásegít a dologra, és nem hajlandó együttműködni a vállalat költségracionalizáló szakemberével, akinek az a dolga, hogy eldöntse, kit kell majd kirúgni. Kihallgatja lánya és Angela beszélgetését, melyből az derül ki számára, hogy ha gyúrna egy kicsit felsőtestre, Angela nem tudná megállni, hogy lefeküdjön vele. Ezért Lesternek máris van mivel kitöltenie az idejét. Gyúr, és füvet szív, amit lánya udvarlójától, Ricky-től vásárol. Eladja a modern autóját, és vesz egy régi Firebird-öt, gyerekkori álmát valósítva meg ezzel, és közben folyamatosan Angeláról fantáziál...

Szubjektíven: Idézhető szállóigékben gazdag, remekül megrendezett filmmel van dolgunk, melynek minden egyes képkockáján visszaköszön Sam Mendes színházi múltja. Első direktori munkája volt az Amerikai szépség, s rögtön olyan magasságokba emelkedett vele, mint kevesen a filmtörténelemben. A legenda szerint Steven Spielberg volt a film egyik első megtekintője. Miután végzett a két órás drámával, könnyeit törölgetve ennyit mondott Mendesnek: "Klasszikust alkottál!". S hogy valóban klasszikus lenne? Az egészen bizonyos, hogy jókor jött ez a mozi az amerikai filmgyártásnak, körülbelül olyan fordulatot hozva, mint a Shrek az animációs piacon. De mi is ez a szépség, mely kulcsa a történetnek? Miben áll ez a "klasszikusi nagyszerűség"? Abban, hogy egy pazar forgatókönyvet remekül eljátszó színészek tárják elénk az örök igazságot: sosem késő változtatni. Sosem késő lépni. Sosem késő megtalálni, ami elveszett. Új célok, változtatási szándék, kétkedés... és amit talán még mi magunk sem tudunk, hogy ez valójában a szépség keresése (és többnyire találása). Amerikai kertváros. Lakók, akikkel mindig történik valami, mindig ugyanaz. Mendes mozijának fő vonala a változás már-már analitikus figyelemmel kísérésére összpontosít, s bár több helyen meglehetősen egyszerűen pszichologizál, mégis hatásos tud lenni. Életek változnak meg, teljesen új folyamatok, kapcsolatok indulnak be. Különös, de pont a csúnyából, a műviből indul a szándék, mely aztán a szépség felismeréséhez vezet. A változás, az örök mozgás pedig örömmel tölti el az embert. Ahogy Kevin Spaceyt is, ahogy sokakat a filmben. Tabudöntögetőnek ugyanakkor kevés, maximum az átlag amerikai filmeknek mutat fityiszt az Amerikai szépség, mely európai szemmel nézve kevésbé hat erősnek. A felvállalt célt tisztességgel teljesíti, de véleményem szerint magasabbra is lőhetett volna. Csak egy egész picivel. Számomra ebben a témában Sylvain Chomet, Krzysztof Kieslowski vagy Giuseppe Tornatore erőteljesebbek, közelebb állnak hozzám. Itt azt éreztem, hogy az amerikaiak világáról nézek látleletet. Picit kulcslyuk érzés. De attól még fontos film. Úgy vagyok vele, mint a Francia kapcsolattal...

Kiknek ajánlom?
Azoknak, akik szeretnének valamit megváltoztatni az életükben, illetve azoknak, akiket bosszant az amerikai átlag-világ.

Értékelésem: 80%

4 megjegyzés:

  1. Volt 1-2 év, amikor legalább 10x láttam. :-) De már legalább 6 éve nem volt hozzá szerencsém. Lehet, hogy nem jól emlékszem (SPOILER), de az utolsó dolog, amit lát a - lelki - életében, az Caroline (SPOILER vége). Uccsó megnézés után esett le, hogy ennek mi is a jelentőssége :-)

    VálaszTörlés
  2. Egyébként úgy néztem végig mindannyiszor, hogy a film amerika-kritikáját figyelmen kívül hagytam. A társadalomkritika szerintem egyébként sem egy túl konstruktív műfaj, de ez a film mellényzsebből többet húzott elő.

    VálaszTörlés
  3. Érdekes film, annyi szent és nem is csupán társadalomkritikai éle van, de pont a "szépség" témába kicsit jobban is belemehetett volna. Persze így is üt az utolsó pár mondat, de még nagyobbat üthetett volna.
    Éppen most várok egy kritikát a filmről egyik KT-s kollégámtól, aki nézhetetlenre értékelte. Kíváncsi vagyok az érveire.

    VálaszTörlés
  4. Jó, hogy bekerült a "filmértők" közé, köszi! Írtam róla egy nagyot. :-)

    VálaszTörlés