2013. február 5., kedd

Esélylatolgatás

Elindult a tippverseny!


A szakmai díjszezon közepén járva jöjjenek az Oscar-tippek, hisz úgy korrekt, ha én kezdem meg a sort. Rendhagyó módon hátulról előre haladva:

Legjobb élőszereplős rövidfilm:
Ezeket a kisebb kategóriákat sosem tudtam megítélni. Ha lehet hinni a híreszteléseknek, akkor az ifjú tehetségnek mondott Shawn Christensen Curwey című filmje a legesélyesebb. A 20 perces rövidfilm az élete mélypontján lévő Richie-ről szól, aki pár órára vigyázni kényszerül testvére gyermekére. A film nagy fesztiválkedvenc volt, ami az elmúlt éveket elnézve jó ajánlólevél az aranyszoborhoz. Ezen kívül szinte minden fogadóiroda első számú esélyesként számol vele. Ahol nem első, ott a Henry-t favorizálják.

Tippem a befutóra: Curwey


Legjobb animációs rövidfilm:
Könnyen elképzelhető, hogy ebben az évben meg akarják szórni a Disneyt leginkább hagyományosnak számító kategóriájukban az animációban. Az egészestés és a rövidfilmes ötösfogat esetében is jó eséllyel pályáznak az aranyszoborra, ami azért nagyon fontos, mert ha nem számítjuk a Pixar sikereit, akkor a Disney saját jogon elnyert animációs Oscarjai bizony a '90-es években születtek legutoljára. Ezen pedig illene változtatni. A rövidfilmes kategóriában a Paperman tűnik befutónak, ami azért reális, mert nem erős az idei mezőny. A gyönyörű animációval dolgozó Adam and Dog lehet veszélyes, ami az Annie Awards (animációs szakszervezeti díjféleség) legjobbja volt, fesztiválokon is szépen szerepelt és komoly támogató tábora van. Ugyanakkor erősen kétséges, hogy le tudja-e győzni a "lúd" Ádám a "disznó" Papírembert. Megnézve a filmeket egyébként nagyjából hasonló esztétikai értéket képviselnek, így nem tudok egyértelműen dönteni. Az biztos, hogy az egyik animációs Oscar a Disneyé lesz, az is előfordulhat, hogy mindkettő. Ha kitart az akadémia az elmúlt évtizedben erre a díjra alkalmazott "artsy" meghatározásnál, akkor az Adam and Dog nyer, minden más esetben a papírember.

Tippem a befutóra: Adam and Dog


Legjobb rövid dokumentumfilm:
Ebben a kategóriában az Open Heart és az Inocente párviadaláról szól minden, nem hiszem, hogy más közbe tudna avatkozni. Talán az akadémiának kedvesebb lesz az előző.

Tippem a befutóra: Open Heart


Legjobb dokumentumfilm:
A szakma az elmúlt napokban nyilvánvalóvá tette, hogy hiába indult rendkívül sokszínűen a díjszezon a dokumentumfilmesek számára, az ő befutójuk a Searching for Sugar Man. A '70-es években az amerikai zenész, Rodriguez nagyon rövidke karriert futott be, ugyanis két jó fogadtatásban részesült lemeze közül egyik sem fogyott. Ugyanakkor Dél-Afrikában hatalmas kultuszra tett szert, és egy egész nemzedék zenei világát formálta át. A Pingvinek vándorlása óta várhatóan először fog európai (egész pontosan svéd-angol koprodukciós) dokumentumfilm nyerni ebben a kategóriában. Ideje megszakítani az amerikaiak hegemóniáját.

Tippem a befutóra: Searching for Sugar Man


Legjobb vizuális effektusok:
Itt nem nagyon van miről beszélni. Különösen azután, hogy ma a szakszervezetiek is azt mondták, amit nagy százalékban előttük a kritikusok is. Pi élete. Vizuális effektusok tekintetében egy olyan évben tudtak kiemelkedő munkát letenni az asztalra, amikor volt egy Hobbit, meg egy Bosszúállók is. Már Richard Parker miatt megérdemelt a díj.

Tippem a befutóra: Pi élete


Legjobb hangkeverés:
Nem értek hozzá, de úgy gondolom, ha végső győztesnek ki akarják hozni az Argo-akciót, akkor ezt oda kell adni Ben Affleck stábjának. A dolog csak azért érdekes, mert kivétel nélkül az összes fogadóirodánál A nyomorultak számítanak tuti esélyesnek. Sajnos a hangtechnikusok szakszervezeti díjazását nem tudtam megvárni, lehet, hogy az tisztább vizet fog önteni a pohárba, mindenesetre most csak arra lehet támaszkodni, hogy ezt a díjat mindig is előszeretettel adták musicaleknek (Dreamgirls, Chicago, Olivér!). 

Tippem a befutóra: A nyomorultak


Legjobb hangvágás:
Többen suttognak arról a nemzetközi sajtóban, hogy ez lehet az a kategória, ahol kárpótolják Kathryn Bigelow Zero Dark Thirty című filmjét. Esélyes is, hiszen a háborús téma ezen ötösfogatot tekintve nyerő, hangeffektek szempontjából különösen. De ugye ott van a bojkott... Django nem szólhat bele, a második számú esélyes megtisztelő szerepéért viszont három film is kitartóan versenyez. (Skyfall, Pi élete, Argo-akció) Sőt, az egyéb kritikai és szakmai jelöléseket elnézve egyértelműen Sam Mendes Bond mozija a legfőbb vetélytárs, amely vitte a szakszervezeti fődíjat is. És ez így egyre inkább kétesélyes. Ha nagyon meg akarják büntetni Bigelowt, akkor díj nélkül hagyják. A Skyfall mellett szól még az is, hogy a sorozat ötvenéves fennállását ünnepli, így különösen a figyelem középpontjában van. Én azért bizakodó vagyok...

Tippem a befutóra: Zero Dark Thirty


Legjobb betétdal:
Adele - Skyfall, Skyfall - Adele, Adele, Adele, Skyfall, Skyfall.

Tippem a befutóra: Skyfall


Legjobb filmzene:
A fogadóirodáknál ádáz harc dúl a Lincoln és a Pi élete között. Szerintem jóval egyszerűbb a helyzet. Ezt a Pi életének kell nyernie. Nemcsak azért, mert John Williams munkája erősen középszerűnek mondható, hanem azért is, mert a Pi életénél (Mychael Danna) a zene sokkal jobb kiegészítője, építője volt a filmnek. A Lincoln esetében pont, hogy a leggyengébb pontnak számított... Külön hallgatva tűrhető, de messze nem Oscarra érett.

Tippem a befutóra: Pi élete


Legjobb smink/maszk:
Nehogy már ne nyerjen semmit A hobbit! Az év talán leglátványosabb filmalkotásának mindenképp kijárna egy aranyszobor, ha már a jelöléseknél olyan fukarul bánt vele az akadémia. Ebben a kategóriában (normál körülmények között) nem lehet ellenfele. Ugyan ki verné meg? Jean Valjean szakadt ruhában, vagy Alfred Hitchcock tokával? Pff... Ezt Peter Jackson stábjának kell vinnie. Hajrá hobbit!

Tippem a befutóra: A hobbit: Váratlan utazás


Legjobb vágás:
Furcsa ezt így kijelenteni, de talán a legfontosabb kategória. Ugyanis meggyőződésem, hogy aki ezt viszi, az viszi a legjobb filmnek járó Oscart is. Az összefüggésekről talán valamikor később... A Zero Dark Thirty és az Argo-akció előzgetik egymást egy ideje díjak tekintetében, de lévén, hogy az akadémia (főleg republikánus) tagjai bojkottot hirdettek Bigelow filmje ellen, a Lincoln pedig itt sehol sincs gyakorlatilag, ezért ezt be fogja zsebelni Affleck legénysége.

Tippem a befutóra: Argo-akció


Legjobb kosztümök, jelmezek:
Az akadémia mindig is oda volt a régi kosztümökért, nem véletlenül protezsálnak évek óta a kortárs jelmez és látványtervezők, hogy nekik gyakorlatilag esélyük sincs Oscart nyerni. Most sincs ez másként. Az Anna Karenina és A nyomorultak számítanak esélyesnek. Főleg az előbbi, ami eddig szinte minden valamire való elismerést bezsebelt a díjszezon során. Miért most szakadnának meg a tendenciák?

Tippem a befutóra: Anna Karenina


Legjobb művészeti rendezés/látványterv:
Itt már korán sem olyan egyszerű a helyzet, mint a feljebb említett kategóriánál. Négyesélyesnek mondják, de tekintve, hogy a látványtervet az akadémia szereti összekapcsolni a jelmezekkel, itt is Anna Karenina számít favoritnak, persze szorosan mellette loholnak A nyomorultak és a Lincoln is. Kicsivel lemaradva Pi. Itt sem számítok a tendencia megszakadására.

Tippem a befutóra: Anna Karenina


Legjobb operatőri munka:
Pi élete - Claudio Miranda. Már a Benjamin Button különös életéért kapnia kellett volna egy aranyszobrot. Az is igaz viszont, hogy mikor kárpótolnák Roger Deakins-t, ha nem pont akkor, amikor az ötvenéves fennállását ünneplő James Bondot fényképezi gyönyörűen? Biztosnak tűnik Miranda, de lehet meglepetés belőle...

Tippem a befutóra: Pi élete


Legjobb animációs film:
A fogadóirodáknál a Merida, a bátor számít első számú favoritnak, amely gyakorlatilag a semmiből jött vissza a díjszezon végére és lett Ralph legfőbb vetélytársa. 'Diznis' stílusú alkotás, annyi szent. Mégis, most egy olyan animáció az aranyszobor legfőbb várományosa, amely pont, hogy szakítani próbál az Egérbirodalom sémáival. A Rontó Ralph a kritikusok második számú kedvence (az első ParaNormannek esélye sincs) és a szakma kiemelt esélyese az Oscarra (PGA, Broadcast, Annie Awards - a fontosabb díjak elméletileg megvannak). Merida három komolyabb kritikai elismerést, egy Golden Globe-ot tud felmutatni, plusz az utóbbi napokban hirtelen bezsebelte a szakszervezeti díjak felét. Elég lesz az üdvösséghez? Érdekesség, hogy a Frankenwinnie úgyis versenyben van még, hogy a kritikusi díjszezon eleje óta gyakorlatilag semmilyen babér nem termett neki. Lehet, hogy mégis Tim Burtonnél köt ki az az aranyszobor? Vagy a Disney-t hirdetik ki győztesnek először a kategória történetében? Vagy surranópályán mégis beelőz a Pixar? Avagy 'diznisített' Pixar vagy 'pixarosított' Disney?

Tippem a befutóra: Rontó Ralph


Legjobb idegen nyelvű film:
Ki más nyerhetne, mint Ausztria?

Tippem a befutóra: Szerelem


Legjobb adaptált forgatókönyv:
Abszolút kétesélyes, de ha az Argo-akciónak akarják adni a fődíjat, akkor nincs vita, ezt az aranyszobrot Chris Terrionak kell átvennie február 24-én. Ami azért bosszantó kicsit, mert a Lincolnnak pont a forgatókönyve a nagyobb erénye, kevésbé a rendezés. Márpedig most nagyon úgy tűnik, hogy a sors (vagy az akadémia) fintorából következően nem jut aranyszobor az év legjobb írói munkájának. Sebaj, terem még babér Tony Kushnernek, akit remélem következő munkáihoz is megtart Steven Spielberg. A legfrissebb hír, hogy az Argo vitte a Scripter-díjat, így már nem olyan nagy merészség a győzelmükről beszélni...

Tippem a befutóra: Argo-akció


Legjobb eredeti forgatókönyv:
Nagy kérdés, hogy itt akarják-e Bigelow moziját igazán kicsinálni vagy a női főszereplő kategóriában. Ugyancsak nagy kérdés, hogy a hazafias (most kivételesen értsd: republikánus) érzelmű szavazók nélkül van-e akkora támogatottsága a Zero Dark Thirtynek, hogy nyerjen? Lehetséges, hogy az akadémia tagjai most úgy fogják gondolni, hogy elég a ZD30-nak az az egyetlen aranyszobor, adjunk már egyet Quentin Tarantinónak, ha már sok-sok éve hanyagoljuk és van már BAFTA-ja is. És lássuk be, az információkat összerakva, ez egy elég reális 'forgatókönyv'...

Tippem a befutóra: Django elszabadul


Legjobb női mellékszereplő:
Hihetetlen, de eljutottunk odáig, hogy már nem Daniel Day-Lewis győzelme fizeti a legkevesebb pénzt a fogadóirodáknál, hanem Anne Hathaway-é. Aki teljesen megérdemelten veheti majd át élete első Oscar-díját február végén.

Tippem a befutóra: Anne Hathaway (A nyomorultak)


Legjobb férfi mellékszereplő:
Sokan a legbecsapósabb kategóriának tartják. Mások szerint egyértelmű. Az várható volt, hogy Phillip Seymour Hoffman nyer a kritikusoknál, ahogy az is, hogy a szakma mellőzni fogja őt. Várható volt, hogy előbb-utóbb feltör Christoph Waltz, de Alan Arkint sem szabad leírni, aki bebiztosíthatná az Argo-akció fődíját. Csinált már Arkin csodát, nem is olyan régen. Én mégis úgy gondolom, hogy a befutó itt Tommy Lee Jones lesz, aki stabilan ott van a díjszezon eleje óta a legjobbak között, és nem utolsó sorban néhány napja a színészkamara is mellette voksolt, ami igen komoly támogatottságot jelez. Ez lesz a Lincoln első Oscar-díja. Ha nem akarja nagyon máshogy az az 5800 ember.

Tippem a befutóra: Tommy Lee Jones (Lincoln)


Legjobb női főszereplő:
Itt legyen valaki okos. A kritikai díjszezon végén gyakorlatilag egálra végzett Jessica Chastain és Jennifer Lawrence. Chastain vitte a fontosabb díjakat. Aztán a tévés díjátadók beindulásával szintén maradt az egál, de a drámai szerep továbbra is Chastain malmára hajtotta a vizet a kevésbé komolykodó partok felé hajózó Lawrence-el szemben. Aztán beütött a krach, pontosabban a Zero Dark Thirtyvel szembeni kampány célt ért és a színészkamara már az ifjú Lawrence-t hozta ki győztesnek. Lehet, hogy mégis Oscart kap a 22 éves szupertehetség? Úgy tűnik. Ha jelen pillanatban döntenem kéne, akkor Lawrence-t mondanám. De lehet, hogy holnap már máshogy fogom látni. És mit szól mindehhez Emmanuelle Riva?

Tippem a befutóra: Jennifer Lawrence (Napos oldal)


Legjobb férfi főszereplő:
Abraham Lincoln.

Tippem a befutóra: Daniel Day-Lewis (Lincoln)



Legjobb rendező:
Így, hogy a kritikai szezon első három helyezettjét kihagyták és a Broadcast Film Critics, a rendezők szakszervezetének és a Golden Globe-nak a győztese sincs jelölve, gyakorlatilag abszolút ötesélyes a kategória. De tényleg. A fogadóirodáknál persze Spielberg vezet, de ki tudja, melyik jelölt viheti haza az aranyszobrot? Haneke örülhet pályafutása és a Szerelem elismerésének? Ang Lee bezsebelheti a Pi életének negyedik Oscarját? Vagy David O. Russell emelheti magasba a szobrot? Még az is előfordulhat, hogy az alig harmincéves Benh Zeitlint szólítják győztesként... Közülük egyedül Haneke polcán van két fontos díj (Arany Pálma, az Európai Filmakadémia díja), én most mégis azt gondolom, hogy az akadémiából kell kiinduljunk, akik a kompenzálós fajtához tartoznak. Spielbergnek érett már (nem utolsó évtizede, hanem egész pályafutása okán) egy újabb rendezői Oscar-díj. Fontos témát dolgozott most fel, ráadásul kiválóan. Az más kérdés, hogy pont az ő direktori jellegzetességei kevésbé kaptak hangsúlyt a Lincolnban, ettől függetlenül én nem sajnálnám tőle az újabb aranyszobrot.

Tippem a befutóra: Steven Spielberg (Lincoln)


Legjobb film:
Érdekesen alakult ez a díjszezon és talán még mindig tartogat meglepetéseket. Az Argo-akció esélyesként vágott neki, aztán nagyon hamar a mellőzöttek között találta magát. Visszatérni látszott a kritikai díjszezon vége felé, majd nyert egy-két nagyot (BFCA, DGA), majd egy még nagyobbat (PGA), aztán egy óriásit (SAG). A többi most már nem nagyon tesz hozzá, szinte mindegyik valamirevaló szakmai fődíj Ben Affleck stábjánál landolt, így komoly reményekkel várják az Oscar-gálát. Előzetesen a Lincoln győzelmére tippeltek a legtöbben, de aztán szépen lassan belátták, hogy akad itt nagyobb esélyes is. 23 éve először fog egy film úgy nyerni, hogy a rendezője nincs jelölve saját kategóriájában... ... Fog nyerni?

Tippem a befutóra: Argo-akció


3 megjegyzés:

  1. OFFTOPIK leszek (egy kicsit), úgyhogy bocsi!

    Úgy voltam vele, kíváncsi vagyok a díjszezon 2 bizonyos szempontból kiemelkedő filmjére:
    - Zero dark thírty (Bigelow: még egy esély),
    - The master.
    Hát méretes zakó! A ZD30-at a nevében szereplő percig bírtam nézni, mert addig nem történt semmi, az viszont durva volt; a The masterrel meg PTA bebizonyította, hogy a Magnólia csak egyszeri kitérő volt az általam befogadható stílus mezsgyéjén... Kár érte. Bigelow nem kap több esélyt, és Anderson sem.

    G.G.

    VálaszTörlés
  2. Vasárnapig oscar maratont tartok, igyekszem minél több filmet megnézni, hogy legyen valami elképzelésem legalább. Amit eddig felém sodort a sors és láttam: Nekem az Anna Karenina nem tetszett, bár jelmeznél elfogadom, ha nyer, de másba ne!!! A Hófehér és a vadászt a kommented alapján néztem meg, és egyetértek (tudom, mivel lány vagyok, ez sovány vigasz), de tényleg jó a hangulata, amit a zene abszolút összefog. A nyomorultaknál Anne Hathaway végre Oscart kap!!! (Legalábbis remélem)
    Most néztem meg A lehetetlent... ááááá.... Nagyon eltalálták, az ember fulladozik a székében. Bár sajnos bekerült egy-két giccses rész és a zene sem mindig tökéletes, de Naomi Watts és a nagyfiút alakító srác tényleg jó.
    M

    VálaszTörlés
  3. Marilenhez hasonlóan én is most húzok bele, de már egész jó vagyok, mert Ágó fenti elemzéseinek lassan a felét értem, vagy tudom hova kötni. :)
    10 perce fejeztem be például a Napos oldalt, és örülnék neki, ha Jennifer Lawrence nyerne, mert ő is jó, meg a film is. :) A többi jóslatot is érdeklődéssel olvastam, de hozzászólni nem tudok, legfeljebb annyit, hogy örülnék egyik-másik győzelemnek.

    VálaszTörlés