For your consideration: Argo, f*ck yourself!
Objektíven: 1979. Irán forrong. Az utcákon
hatalmas tömeg - a forradalom új, megjósolhatatlan változásokat ígér.
November 4-én a feltüzelt tömeg megostromolja az Egyesült Államok
teheráni követségét, és túszul ejti az ott dolgozó 52 amerikai
diplomatát: az ő sorsuk, hosszú raboskodásuk és a megmentésükre
szervezett katonai akció sokáig megtöltötte a világ újságjainak
címlapjait. De valamiről senki nem beszél. A követség feldúlása során
hat amerikainak sikerül megszöknie, és elrejtőznie. Ám ők is és az
otthoniak is tudják: csupán napok, esetleg órák kérdése, hogy a nyomukra
akadjanak, és talán végezzenek velük. Az ellenséges, paranoid országban
reménytelen a helyzetük. A CIA egy "beszivárgási szakértője", Tony
Mendez előáll egy mentőakció tervével. A terv kockázatos
és végrehajthatatlannak tűnik.
Szubjektíven: Hogy miért Ben Affleck mozija fogja nyerni a legjobb filmnek járó Oscar-díjat? Nagyon egyszerű. Azért, mert komoly témája és feszültséggel teli története dacára a legveszélytelenebb mozi a jelöltek közül. Az Argo-akció ugyanis az a film, amivel mindenki jól elvolt. Minden szegmensében hoz egy stabil szintet, ezen kívül aktuális a téma, tisztességes a kivitelezés, remek a stáb
(nincsenek benne megosztó elemek). Valószínűleg egyéni listákon
nem ez fordulna elő legtöbbször az első helyen, de itt most nem ez
számít és itt jön képbe az akadémia néhány évvel ezelőtti szabálymódosítása. Úgy, hogy minden akadémiai tag szavaz minden filmre és nemcsak egyet jelöl meg, nagyobb esélyük van nyerni a népszerű, profin kivitelezett, de alapvetően nem megosztó filmeknek. Kár lenne persze tagadni, hogy az internet és a sajtó szintén Ben Affleck malmára hajtotta a vizet. Túl volt lihegve mellőzése a legjobb rendező kategóriában és a Zero Dark Thirty-vel szemben indított ellenkampány is profitként jelentkezett az Argo-stábnál. Azt meg külön 'élmény' volt figyelni, hogy a magukat egyébként nem könnyen megadó kritikusok hogyan vándoroltak át Affleck mozijához, miközben erősödött a ZD30-el szembeni bojkott. De hogy magáról a filmről is ejtsünk szót: vérprofi munka. Két órára a székhez szögez, remekül idéz meg egy korszakot, ugyanakkor nagyon mai thriller. Persze Amerika megint kicsit túlhangsúlyozza szerepét és nézőpontja is megkérdőjelezhető, de ez mind a befogadhatóság miatt kellett. Aki keményebb filmre vágyik a témában, annak ajánlom Spielbergtől a Münchent. Affleck a megfelelő helyeken változtat az eredeti történeten, hogy mozija megfelelően hatásos legyen. Hatásos mozi, a profin vászonra vitt hatások kedvelőinek.
Kiknek ajánlom?
Történelmi thrillerek, az egyszerű, de feszültséggel teli drámák szerelmeseinek.
Értékelésem: 80%
Érdekes, én pont a feszültséget hiányoltam belőle az első órában...
VálaszTörlésAffleck eddigi leggyengébb filmjéért fog oszkárt kapni.
G.G.
Hasonló az álláspontom: azt picit túlzásnak érzem, hogy két órára a székhez szögez. Ha nem kell közben pisilnem, akkor elsőre végignézem, és ha nem tanultam egész előző éjszaka, akkor még ébren is maradok... :) Az utolsó 15 perc, na az tényleg feszültséggel teli.
VálaszTörlésSzerintem egyhuzamban végignézős, nem akartam egyszer sem az órámra pillantani közben, ami nagy szó. Érdekes, hogy az eredeti történethez képest pont az utolsó 15 percen változtattak, hogy még izgalmasabbá tegyék. Pedig az alapsztori se volt kutya... Csak Ben Affleck nem tartotta filmes szempontból elég érdekesnek.
VálaszTörlés