2014. február 2., vasárnap

Action - Reaction

Pontosan egy hónap választ el minket az amerikai filmek legjelentősebb eseményétől. Számszerűsített összefoglalót itt lehet olvasni arról, hogy látta az elmúlt esztendőt a kritikai oldal. Ehhez képest január 16-án kijöttek az Oscar-jelölések, tehát az Amerikai Filmakadémia is véleményt mondott. Egyik kollégám találó mondatát idézve: "Több itt a gáz, mint elsőre tűnik." - Beigazolódni látszik. A nagyobb kampánnyal megtámogatott filmek bekerültek gond nélkül, a kisebb kritikuskedvenc alkotásoknak ezúttal sem termett babér. Nézzük végig kategóriánként a helyzetet a jelöltekre összpontosítva:

Legjobb film:
Várható volt, hogy nem lesz 10 jelölt, így az is, hogy egy-két nagyágyú kiesik majd. Kb. 12 film tülekedett a kilenc helyért, végül a Coen tesókat és Walt Disney-t paterolták ki. Az Inside Llewyn Davis és a Banks úr megmentése mentek, némi meglepetésre viszont jött a Philomena - Határtalan szeretet. Meglepő az akadémia döntése több szempontból is, különösen Mr. Banks esetében. Első pillantásra tipikus Oscar-moziról van szó, melyet mégis sokkal jobban szeretett a kritika, mint a szakma. Úgyhogy már csak emiatt is meg kell majd nézni... Ezen kívül Walt Disney örök kedvenc az álomgyárban. Miért pont akkor hagyják ki, amikor jó film készül róla? Az okokat sokan a szerény kampányban és az anyagiakban keresik. Térjünk át a legfőbb esélyesekre. Amerikai botrány - Gravitáció - 12 év rabszolgaság. A triumvirátusból a jelölések kihirdetése óta már csak ketten vannak meg, hiszen hiába nyert a színészkamarától fődíjat az Amerikai botrány. A rendezők, a producerek, az írók díjátadóikon egyaránt mellőzték a filmet, ami nagy érvágás, különösen az utóbbi. Maradt tehát két film, melyek közül most ember legyen a talpán, aki megmondja, hogy ki lesz a befutó. Ennek a kérdésnek valószínűleg külön cikket fogok szentelni. A Gravitáció hat kategóriában főesélyes az Oscar-gálán, a rendezői díjat is nagy valószínűség szerint vinni fogja stáb, miért pont a legjobb film maradna ki? Többek között tán azért, mert a 12 év rabszolgaság győzött a kritikusoknál, a producereknél, a Broadcast és a Golden Globe fődíja is megvan nekik, a BAFTA pedig nagy eséllyel meglesz. Innen kikapni? - kérdezhetné a laikus. Igen, méghozzá simán. A Gravitációra voksolt ugyanis a rendezők céhe és a producerek céhe is, ami gyors fejszámolást végezve azt jelenti, hogy az űrben játszódó "kamaradrámának" jelen pillanatban 87% esélye van a végső győzelemre. A dolog pikantériája, hogy közel ugyanennyi az esélyük a rabszolgáknak is. Hogy miért? Egy. Steve McQuenn rabszolgás filmjének nincs abszolút támogatói többsége, a fődíjakat rendszerint elvitte, de mást nem nagyon Lupita N'yongo mellékszereplői tündöklésén és az adaptált forgatókönyvükön kívül. Cuaron űrdrámájának láthatóan nagyobb a bázisa, a filmet egyedül az írói munka gyengíti, hiszen valljuk meg, a sztori meglehetősen sovány. Kettő. A PGA döntése miatt. A producerek céhének győztese 75%-os eséllyel viszi az Oscar fődíját. Ide rengeteg ember tartozik, sok száz producer, akik az egész piacot lefedik, rálátásuk van valamennyi jelentős munkafolyamatra Amerikában. Még soha nem fordult elő velük, hogy ne tudtak volna dűlőre jutni. Márpedig ebben az évben most azt mondták, hogy döntetlen. Pontosan ugyanannyi szavazatot kapott a két nagyesélyes film. Ember legyen a talpán, aki most dönteni tud. Sokat számíthat a Brit Filmakadémia döntése pár hét múlva, hiszen egyre több a brit az Amerikai Filmakadémiánál és a díjkiosztójuk az Oscar-szavazás kellős közepére esik ebben az évben. Várjuk a fejleményeket...

Legjobb rendező:
Hogy Spike Jonze-nak nincs sok esélye bekerülni, azt sejtettük. Paul Greengrass kihagyása már kissé meglepőbb, de korán sem váratlan húzás. A Coen tesókat ide már nem is vártuk azok után, hogy a legjobb film kategóriában mellőzték őket. Alexander Payne a "meglepetésjelölt", őt viszont most szinte illik szeretni. A Nebraska jól sikerült, így itt van Payne is. Na, nem ennyire egyszerű az eset, de majdnem. A győztes Cuaron lesz a Gravitációért.

Legjobb női főszereplő:
Nincs láb, nincs csoki. Nincs pénz, nincs jelölés. Brie Larson és Adele Exarchopoulos álma idáig tartott. Kis költségvetésű független filmek szereplői csak ritka esetben jutnak jelöléshez. A legmeglepőbb Emma Thompson mellőzése (Banks úr megmentése, hát mi más), a legjobb film kategóriánál már említett indokok miatt. Cate Blanchett nyeri ezt a díjat, talán ez a legbiztosabb valamennyi főkategória közül.

Legjobb férfi főszereplő:
Oscar Isaac és Robert Redford ki, Leonardo Di Caprio és Christian Bale be. Avagy klasszikusabbak ki, modernebbek be, de megint elő lehet hozni a kampányt és a kampányra fordított pénzt is. Itt nagy meglepetés nincs, Tom Hanks bekerülésének valljuk meg nem volt nagy esélye. Többen emlegetik, hogy Chiwetel Ejiofor és Matthew McConaughey különharcának Di Caprio lehet a győztese, de az elmúlt hetek díjazását látva Matthew ezt az Oscart már csak elveszítheti. Hmm... ha jól belegondolok, a Mielőtt meghaltam (ebben főszerepel McConaughey) három Oscar-díjat is fog kapni. Nem sok az egy kicsit?

Legjobb női mellékszereplő:
Sok lenne a jóból, ha napjaink legünnepeltebb női színésze (Jennifer Lawrence) még ezt is behúzná. Oprah szerencsére már korábban kiesett, úgyhogy ezt megszavazhatjuk Lupita N'yongonak. Bár Lawrence nagyot hajrázott, végül a kritikusok és a színészek kamarája is kinyilvánították, hogy kit szeretnének győztesnek látni. Aki szerintem meg is nyeri. Többek között az ilyen jelenetek miatt.

Legjobb férfi mellékszereplő:
Tán a legfájóbb ütés. Hova tüntették Daniel Brühl-t?? Úgy egyáltalán az akadémia idei legrosszabb húzása, hogy minden idők egyik legjobb sportfilmjét 0, azaz nulla jelöléssel küldte aludni. A Hajsza a győzelemért sokak szerint azért nem rúghatott labdába, mert a tengerentúlon nem rajonganak a száguldó cirkuszért, ott nem népszerű a Forma-1. Sebaj. Van nekünk helyette egy semmiből előugró Jonah Hill és egy Bradley Cooper. De még ők sem tudnak mit kezdeni azzal, hogy ezt az aranyszobrot a színészkedéshez hosszú évek után visszatérő Jared Leto viszi majd. Mindent megnyert eddig. Pont az Oscar maradna ki?

Legjobb eredeti forgatókönyv:
Ha nem akarják, hogy a 10 jelölést begyűjtő Amerikai botrány teljesen lenullázódjon, akkor ebben a kategóriában fogják kárpótolni. Erre azért kevés a sansz, mert van itt egy Spike Jonze, aki A nő című filmért eddig mindent vitt. Nehéz döntés. Mégis kapjon díjat a botrány valamelyik látványkategóriában? Ott viszont a gyengébb jelöltek között van... Az ötösfogat nem meglepő, Coenéket tették ki (ebben az évben már szokásos) és a meganépszerű Mielőtt meghaltam került be.

Legjobb adaptált forgatókönyv:
Tökéletes egyezés a kritikusok véleményével. Ilyen is ritkán van. Ugyanaz az öt film. Ugyanaz lesz a győztes is. A 12 év rabszolgaság legbiztosabb Oscar-díja. Az írók szakszervezetének díjazása rámutatott arra is, hogy amíg mindenki a Mielőtt éjfélt üt az órát és a Wall Street farkasát várta esélyes pozícióba, kiderült, hogy az egyetlen kihívó a Phillips kapitány, ami viszont nem élvez akkora bizalmat az akadémia részéről, hogy komoly vetélytárs legyen.

Legjobb operatőri munka:
Emmanuel Lubezki végre valahára Oscar-díjas lesz! Természetesen a Gravitációért. Már Az élet fájáért járt volna az elismerés, de ott végül máshogy döntöttek a szavazók. Most viszont nincs pardon (és komoly ellenfél sincs).

Legjobb nem angol nyelvű film:
Érdekes kategória, gyakorlatilag kétesélyes. Ilyenkor nem ritka, hogy az akadémia egy harmadikat hoz ki győztesnek. De kit? Belgium? Kambodzsa? Esetleg Palesztina? Dánia és Olaszország különharcába ki tud beleszólni? A vadászat és A nagy szépség csatája eddig az utóbbi javára látszik eldőlni, de végül nem kizárt, hogy a kritikusok által jobban kedvelt Vintenberg-darab lesz a befutó. Megjósolhatatlan. Talán a BAFTA segít majd az eligazodásban.

Legjobb animációs film:
HOVA TŰNT A SZÖRNY EGYETEM??? Még a Croodék is a jelöltek között vannak, könyörgöm! Egyszerűen csak arra tudok gondolni, hogy az akadémia most bünteti a Pixart a tavalyi évért, amikor a Merida sokak szerint érdemtelenül győzött. Kritikai és szakmai jelölései, valamint anyagi sikere alapján a Szörny Egyetemnek stabilan ott kéne lennie a legjobb három film között. Erre még az ötbe sem kerül be? Ez nekem magas. A kategória létrejötte óta először leszünk kénytelenek a Pixar társaságát mellőzni az Oscar-gálán. Csalódottságom természetesen mérhetetlen. De foglalkozzunk inkább az esélyesekkel, ha már kedvenc műfajomnál tartunk. Jégvarázs - The wind rises párharcnak indult, aztán a Disney nagyon hamar elhúzott és amikor megszerezték a kritikusok többségének szimpátiáját is, már nem foglalkoztak többé Hayao Miyazaki filmjének kampányával. Megtehették. Megtették 2011-ben is, hogy mellőznek egy Ghibli filmet. Így viszont egyesélyes. A Jégvarázs viszi ezt a kategóriát és mivel a betétdaloknál sincs komoly ellenfele, ezért kapásból dupla Oscarnak örülhetnek majd az alkotók. A Disney egy évtizednyi szenvedés és keresgélés után végre tényleg visszatért!

Legjobb dokumentumfilm:
Az ölés aktusa. Ez nem is kérdés. Fájó pont viszont, hogy legnagyobb kihívóját egyszerűen kihagyták a jelöltek közül. Sarah Polley filmjét (Stories we tell), melyet nálunk február végétől vetítenek a mozikban, figyelmen kívül hagyták. Pedig Amerikára aztán pláne ráférne az a fajta múltba tekintés, melyet A váratlan utazás főhősnőjének filmje feszeget. Aminek örülhetünk, hogy (ismét) nem amerikai film fog nyerni. Kezdik elismerni, hogy mostanában nem ők gyártják a legjobb dokumentumfilmeket és igazuk van.

Legjobb látványterv/művészeti rendezés:
A 2014-es Oscar-gála négy legnagyobb neve mellé betették ide A nagy Gatsby-t, ami részemről akár viheti is a díjat. Az akadémia amúgy is kedveli az ilyen típusú filmeket. Az egyetlen valamirevaló kihívó pedig az a Gravitáció, aminek ez már a nem is tudom hányadik díja lenne. Kapja csak meg Gatsby és lókötő bandája. Sok lenne az űrfilmből.

Legjobb jelmeztervezés:
Vigye ezt is a Gatsby. Illetve jobban belegondolva mégsem. Az akadémia logikájával gondolkodva, itt a remek lehetőség, hogy a nosztalgiahullámot meglovagoló, a '70-es évek világát a kosztümök és a díszletek segítségével visszahozó Amerikai botrány nyerjen. Hajrá fiúk! Csak annyi a baj, hogy A nagy Gatsby jóval erősebb munkának tűnik. Mi legyen?

Legjobb smink/maszk:
Egy normális világban ezt a díjat simán vinnie kéne A magányos lovasnak. Csakhogy a film akkora bukás volt az amiknál, hogy egyáltalán már az csoda, hogy Gore Verbinski gárdája jelöléshez jutott az Oscaron. A Mielőtt meghaltam a kategória egyértelmű favoritja és elnézve a film körüli ünneplést, simán bezsebelik a harmadik aranyszobrukat is. A Rossz nagyapó jelölése meg egy vicc.

Legjobb vágás:
Ugye tudjuk, hogy ez a legfontosabb kategória? Pedig de. Forgatókönyv jelölés nélkül lehet nyerni, akár még rendezői vagy színészi jelölés nélkül is, de ha nincs vágás jelölésed, akkor mehetsz melegebb éghajlatra. Gravitáció. És ha azt akarják, hogy ne nyerje magát halomra Cuaron filmje, akkor a Phillips kapitányt hozzák ki nyertesnek, hiszen Paul Greengrass alkotásainak hagyományosan kiváló a vágása. 

Legjobb filmzene:
Még soha nem hiányzott ennyire a jelöltek közül az elmúlt évtized legnépszerűbb filmzeneszerzője Hans Zimmer. A 12 év rabszolgaság végső győzelme - bármilyen hihetetlenül hangzik is - itt mehet el. Ugyanis nincs zenei jelölésük, ami komoly vérveszteség. Egy erős albummal és több dallal vágtak neki a díjszezonnak, aztán a végére semmi sem maradt. A Gravitáció pedig így itt is előlép főesélyessé. Egyedül A nő vagy az egyetlen jelölését ebben a kategóriában behúzó Banks úr megmentése jelenthet veszélyt.

Legjobb betétdal:
Jégvarázs - Let it go. Nincs is vita. Egyedül a U2 szólhatna bele a Mandela-film kapcsán, de az akadémiánál ők még mindig túl kis nevek. Négy jelölt maradt az Alone yet not alone című "keresztény muzsika" kizárása után. Az akadémia persze lenyelte a botrányos részét a dolognak és nem nevezett ötödik jelöltet - megjegyzem, okosan.

Legjobb hangkeverés:
Na, ehhez aztán nagyon nem értek, úgyhogy csak statisztikákra, odds-okra és egyéb véleményekre tudok támaszkodni. Phillips kapitány - Gravitáció csatát jósol a nép. Esélyesen az utóbbi győzelmével, de várjuk ki a végét. Most kivételesen nem sajnálom, hogy A hobbit második részét a leginkább esélytelen pozíciójában látom. Tessék összeszedni magukat a harmadik részre!

Legjobb hangvágás:
Dettó. Itt viszont mindenki egyetlen szót harsog: Gravitáció.

Legjobb vizuális effektusok:
Talán az egész idei Oscar legegyértelműbb kategóriája. Gravitáció újfent. Viszont egy kis piszkálódás engedtessék már meg kedves akadémia. Pacific Rimről hallottatok-e már? Nem emlékszem, hogy korábban volt-e arra példa, hogy ekkora szakmai támogatottságot élvező filmet kihagyjanak a vizuális effektusok kategóriájában. No comment.

Legjobb rövid dokumentumfilm:
A The Lady in Number 6 komoly előnnyel indul neki a hajrának. Szakértők szerint nincs igazi kihívója, de láttunk már azért itt meglepetést...

Legjobb animációs rövidfilm:
Oh, a másik kedvenc kategóriám. A kérdés csupán annyi, hogy triplázik-e ezen az estén a Disney... Tehát a Get a horse! el tudja-e vinni ezt a díjat a kevésbé mainstream alkotások elől. A többség szerint egyértelműen igen, én még azért megnézem a másik négyet is.

Legjobb rövidfilm:
Ezen a területen vagyok tán a legkevésbé tájékozott. The Voorman Problem kontra Helium párharcot emlegetnek, amiből fogalmam sincs, ki fog győztesként kijönni. Még az is lehet, hogy egy harmadik.


Akkor március 3-án éjjel jöhet a belecsapás abba a bizonyos lecsóba!

2 megjegyzés:

  1. Az nyer, aki a legkevésbé nyomja fullba a kretént.

    Tippverseny lesz?

    G.G.

    VálaszTörlés
  2. Lesz tippverseny! Csak még várok vele picit.

    VálaszTörlés