2010. október 7., csütörtök

... és hamarosan a sötétség



A mai zsánerfilmek egyik alapja, méltatlanul mellőzött thriller 1970-ből.






Objektíven: Két fiatal angol lány, Jane és Cathy a nyári vakációjukon Franciaországba indulnak kerékpártúrára. Az egyik vendéglőben Cathynak megtetszik egy fiatal férfi, aki eleinte közömbösen viselkedik a lányokkal szemben. Mikor továbbindulnak, észreveszik, hogy a férfi motorján követi őket. Cathy mindenáron meg akarja várni a jóképű motorost, míg Jane ellenzi az ötletet. A lányok végül összevesznek és szétválnak, ám mikor sötétedni kezd, Jane visszafordul barátnőjéért. Hiába keresi, Cathynak csak néhány holmijára bukkan, melyek szanaszét hevernek a fűben. Jane valami nagyon rosszat kezd sejteni...

Szubjektíven: 40 évvel ezelőtt Robert Fuest gondolt egyet és igen merész filmmel jelentkezett. Az első percektől kezdve folyamatosan növekvő feszültség tartja sakkban a nézőt, és a végéig nem ereszt a baljóslatú hangulat. Mindezt olyan filmtechnikai megoldások kísérik, melyekkel sajnos manapság már ritkábban próbálkoznak. Hitchcock nagy pillanatait idézi Fuest filmje; mesteri vágások, a plánok ügyes váltása és kiváló kísérőzene. Olyan, mintha Alfred Hitchcock dramaturgiájával a francia új hullámosok, Godard és Truffaut készítenének filmet. Ellentétben sok más hasonló alkotással, itt a cselekmény természetes helyszíneken; valahol a nyári, vidéki Franciaországban játszódik, ragyogó napsütésben. Kevés szereplős film, így gyanússá válik mindenki, aki megjelenik. Külön érdekesség Sandor Elés, vagyis az 1936-ban Budapesten született, és 2002-ben Londonban szívrohamban elhunyt Éles Sándor szereplése, aki egyike azoknak a magyaroknak, akik külföldön sikeres karriert értek el. Játéka nagyszerű, de a többiek sem maradnak el mögötte. Kétségek között hagynak minket a szereplők, senkiről nem biztos semmi. Mint egy jó krimiben általában. Újabb bizonyíték ez a film arra, hogy egy történetet jól kell tudni előadni, prezentálni. A legtöbb kritikus pont a történet eredetiségét hiányolta. Valóban nem eredeti, csak remekül eljátszott. A sztori pár mondatban felvázolható. Csak amíg eljutunk oda, amíg fény derül a gyilkos kilétére, már lerágtuk mind a húsz körmünket.

Kiknek ajánlom?
Azoknak, akik kedvelik az elegáns brit thrillerek világát. 14 éves kor felett.

Értékelésem: 85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése