Forráskód
Sok hűhó...
Objektíven: Colter Stevens százados egy száguldó vonaton tér
magához, és fogalma sincs, hogyan került oda. Egy Christina nevű
ismeretlen nő ül vele szemben, aki viszont a jelek
szerint azt hiszi, hogy ismeri őt. A százados a mosdóba menekül, ahol a
tükörbe nézve egy másik ember arcát látja, a tárcájában lévő személyi
igazolvány alapján pedig Sean Fentressnek hívják, és tanár. Ekkor
hatalmas robbanás rázza meg a vonatot. A következő pillanatban Colter
egy ultramodern elkülönítőben találja magát, ahol egy Goodwin nevű
egyenruhás nő azt követeli, hogy számoljon be mindenről,
amit látott. Colter kulcsfontosságú küldetésen vett részt, amelynek
célja azonosítani a merénylőt, aki néhány órával korábban elpusztította a
vonatot, és aki egy még nagyobb hatóerejű bomba felrobbantásával ezrek
megölésére készül Chicago szívében. A "Forráskód" fedőnevet viselő
szupertitkos program lehetővé teszi, hogy Colter egy párhuzamos
valóságban rövid időre felvegye Sean személyiségét a végzet felé tartó
vonaton. Valahányszor visszatér a szerelvényre, Colternek csak nyolc
perce van, hogy megtalálja a merénylőt. Minden alkalommal újabb
bizonyítékokra bukkan, de a gyanúsított egérutat nyer. Minél többet tud,
annál biztosabb benne, hogy meg tudná akadályozni a robbanást - ha
egyszer nem futna ki az időből.
Szubjektíven: Duncan Jones a 2009-es év legjobb elsőfilmesei között robbant be a köztudatba és rögtön karrierje elején kapott is egy szuperprodukciót, amivel nem okozott csalódást. A Forráskód izgalmas és csavaros filmalkotás. Kicsit talán túlságosan is csavaros. A hollywoodi alkotásokat - főleg az akciófilmeket - érteni szokás a boldog befejezésükkel együtt. Nos, jelen esetünkben a forgatókönyvíró és a rendező magasról tettek rá, hogy érteni fogjuk-e filmjüket. A befejezéstől pedig inkább tekintsünk is el, mert az valami oly mértékben zavaros, hogy megedzi még a legpallérozottabb sci-fi elméket is. Értem én, hogy nem szabad keserű szájízt hagyni az emberekben, de hogy milyen áron teszik ezt, azt inkább hagyjuk. Van egy pontja a filmnek, amikor nyugodtan befejeződhetne, de nem... húzzák az összes szál elvarrásáig. Amit azért nem értek, mert addig a forgatókönyv éppen hogy kerülte a szálelvarrásokat, tisztázásokat a sci-fi vonalon. Persze muszáj volt egy kis drámát is belevinni... a családi szál még csak-csak működik, de a romantikus részből több kéne, hogy el is higgyem a jellemfejlődést. Aztán mivel még a személyes tragédia irányába is elviszik a filmet, a cselekmény fővonala sokat veszít súlyából. Ugyanakkor ne vitassuk el Duncan Jonestól a párját ritkító alapötletet, a látványos kivitelezést, és az igen szerencsés szereplőválasztást. A vágói munka pedig abszolút filmje erőssége, ahogy már a Hold esetében is az volt. Ilyen módon csavaros, pörgős, helyenként erős atmoszférával, stílussal bíró alkotás lett a Forráskód. A lehetséges értelmezésekkel pedig máris könyveket tölthetnének meg a rajongók. Ez pedig a legjobb propaganda a filmnek. Ami ugyan zavaros, de ettől még nézhető akciómozi.
Kiknek ajánlom?
Gondolkodástól sem visszariadó akciófilm-rajongóknak.
Értékelésem: 60%
kevesellem a szazalekot, plane hogy ilyen nyitottnak marad a vege
VálaszTörlésSPOILER! A vége nem nyitott, hanem egyszerűen megoldották happy endnek. A lassított jelenetnél le kéne zárni, akkor egy keserédes dráma lenne belőle, amire jó szívvel adtam volna magasabb százalékot. De így? A párhuzamos univerzumok kontra való életben történő balesettörlődés (mégis hogyan??) csak az egyik a sok homályos kérdés közül, ami miatt marad a százalékpont a helyén. SPOILER!
VálaszTörlésHé, nekem is pont a zárás tetszett legjobban! Van legalább három értelmezésem és egyáltalán nem tudok dönteni köztük, szerintem szenzációs, hogy a végén még egy csavar feldobja a labdát. Ha a spoilerezett jelenetnél vége, akkor legyintek, hogy egy átlagos, 60%-os sci-fi darab, de így egész másnap ezen agyaltam az egyetemen!... és még abban sem vagyok biztos, hogy sci-fi. Szóval nekem min. 80%, pont a vége miatt!
VálaszTörlésSPOILER! Bocs, de továbbra is butaságnak tartom a végét. Azt feltételezi, hogy minden egyes alkalommal, amikor Stevenst visszaküldik az ominózus 8 percre, nyitnak egy új, fizikailag is létező, párhuzamos valóságsíkot, ami a 8 perc letelte után is tovább él, pedig a filmben ilyesmiről szó sincs. Pontosabban időutazásról vagy efféléről eleve szó sincs, ezt többször elmondják. Viszont a játékidő alatt összezagyválnak minden mást, ami szóba jöhet, a számítógépben teremtett világtól, a valóságban teremtett világon át az eleve létező párhuzamos világokig. Minden egyes magyarázattal az a bajom, hogy a legpontosabb, legkonkrétabb magyarázat, ami adható rá a "Valahogy, valahol, valamiért"-ben merül ki - agyalni éppen lehet rajta, és vidámkodni, hogy "hű, de jó, hogy nem ad egyértelmű megoldást..." - számomra mindenhonnan nézve értelmetlen a vége. Sajnálom. SPOILER!
TörlésHéjj's! Ha bejött, erősen javallom a Moon (Hold :-) ) címűt a rendezőtől. Roppant erős atmoszféra, kevesebb kompromisszum a stúdióval. Mert én ezt éreztem a végén. Jones másképp oldotta volna meg a végét is. Így maradt reményt keltő középszer nálam.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésA második bejegyzést csak azért távolítottam el, mert ugyanaz volt, mint az első. :)
VálaszTörlésA trailere elég nyomasztó, de azért valóban hasonló kérdések, úgyhogy ha lesz rá alkalmam, akkor adok neki egy próbát.
VálaszTörlés@Bággó: mi a blogod célja? Itt írjam le a véleményemet, hogy nekem miről is szólt ez a film, vagy jobb élőben? (az biztos, hogy nekem kényelmesebb élőben)
Krisztyuf! :)
VálaszTörlésAkár ide is leírhatod, lévén, hogy élő találkozás sokára lesz lehetséges. Plusz történt már olyan a blogon, hogy "vendégtoll" termékét kitettem a főoldalra...
Ugyanakkor egyértelműen jobb élőben. Karácsonyra hazajössz? :)