2013. október 2., szerda

A mozi jövőjéről

Az Új Város lapban (2013-10) megjelent cikk:

Nem csupán Bollywood ünnepel az idén. Immáron száz esztendeje annak is, hogy az amerikai „álomgyárban” elkészült az első játékfilm és ugyanennyi ideje került mozikba az első filmalkotás a színészlegendától, Charlie Chaplintől is. A világ talán két legismertebb rendezője, Steven Spielberg és George Lucas egy nemrég készült interjúban azonban nem vázoltak fényes jövőt a mozizásnak. Véleményük szerint az amerikai filmgyártás a közeljövőben be fog dőlni. Akár féltucat kiemelt film is komoly anyagi bukás lesz a pénztáraknál, melynek hatására a stúdiók és a filmszínházak teljesen átstrukturálják a filmek terjesztését. Napjainkban egy filmbemutató sorsát gyakorlatilag a nyitóhétvége eldönti: mozifilmek jönnek-mennek, egyre tolakodóbban tapossák egymás sarkát, s az a film, amelyik képtelen megmaradni a bemutatója hetében, menthetetlenül csődöt mond. Ennek – már most érezhető – következménye, hogy a filmforgalmazók is egyre agresszívebben próbálnak kapaszkodni a nézőkbe. Egyre sematikusabb, egyre bátortalanabb filmek készülnek, folytatások és adaptációk, az eredeti ötleteken alapuló forgatókönyvek viszont teljesen háttérbe szorulnak. Manapság a legnagyobb nevek sem kísérletezhetnek: Steven Spielberg Lincoln című történelmi eposzából majdnem kis költségvetésű sorozat lett. Az illetékeseknek jó lenne számolniuk azzal is, hogy a nézők nem bírják majd sokáig a mostani állapotot; a csökkenő minőséget, a növekvő árakat, és egyszer csak elfordulnak majd a mozitól. Mi lesz, ha a nézők száma megtizedelődik? George Lucas szerint a számítógépes trükkökön alapuló méregdrága filmek nem fognak eltűnni, csupán számuk ritkul majd meg, és jóval tovább lesznek a filmszínházak műsorán. Lesznek persze olcsóbban megnézhető, kisebb filmek, de ezeknek több esélyük lesz a TV-képernyőkön. Ez pedig még jobban elidegeníti az embereket. Míg régebben a mozi mindenkié volt, egy olyan szórakozási forma, amely összehozta az embereket, mára inkább már rétegzi őket: ha például körülnézünk a magyar moziközönség soraiban, akkor egyre kevésbé azokat az embereket látjuk, akik tudatosan választanak filmet, akik a filmélményért mennek moziba. Ők sokkal inkább azért mennek, mert más nincs, ezért nekik mindig „ugyanazt a filmet” adják el. A jelenleg moziba járók egyre nagyobb része már nem tiszteli a mozizás közösségi élményét és mivel nem kötődnek ehhez a szórakozási formához, ha úgy adódik, továbbállnak. Ezt pedig a globális filmipar is megérzi majd. Mi lehet a megoldás? Első lépésben mindenképp az igényes filmekre való befizetés és a témáról való közösségi gondolkodás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése