Az Új Város lapban (2013-10) megjelent cikk:
Nem csupán Bollywood ünnepel az idén. Immáron száz
esztendeje annak is, hogy az amerikai „álomgyárban” elkészült az első játékfilm
és ugyanennyi ideje került mozikba az első filmalkotás a színészlegendától,
Charlie Chaplintől is. A világ talán két legismertebb rendezője, Steven
Spielberg és George Lucas egy nemrég készült interjúban azonban nem vázoltak
fényes jövőt a mozizásnak. Véleményük szerint az amerikai filmgyártás a
közeljövőben be fog dőlni. Akár féltucat kiemelt film is komoly anyagi bukás
lesz a pénztáraknál, melynek hatására a stúdiók és a filmszínházak teljesen
átstrukturálják a filmek terjesztését. Napjainkban egy filmbemutató sorsát
gyakorlatilag a nyitóhétvége eldönti: mozifilmek jönnek-mennek, egyre
tolakodóbban tapossák egymás sarkát, s az a film, amelyik képtelen megmaradni
a bemutatója hetében, menthetetlenül csődöt mond. Ennek – már most érezhető –
következménye, hogy a filmforgalmazók is egyre agresszívebben próbálnak
kapaszkodni a nézőkbe. Egyre sematikusabb, egyre bátortalanabb filmek
készülnek, folytatások és adaptációk, az eredeti ötleteken alapuló forgatókönyvek
viszont teljesen háttérbe szorulnak. Manapság a legnagyobb nevek sem
kísérletezhetnek: Steven Spielberg Lincoln
című történelmi eposzából majdnem kis költségvetésű sorozat lett. Az
illetékeseknek jó lenne számolniuk azzal is, hogy a nézők nem bírják majd
sokáig a mostani állapotot; a csökkenő minőséget, a növekvő árakat, és egyszer
csak elfordulnak majd a mozitól. Mi lesz, ha a nézők száma megtizedelődik?
George Lucas szerint a számítógépes trükkökön alapuló méregdrága filmek nem
fognak eltűnni, csupán számuk ritkul majd meg, és jóval tovább lesznek a
filmszínházak műsorán. Lesznek persze olcsóbban megnézhető, kisebb filmek, de
ezeknek több esélyük lesz a TV-képernyőkön. Ez pedig még jobban elidegeníti az
embereket. Míg régebben a mozi mindenkié volt, egy olyan szórakozási forma,
amely összehozta az embereket, mára inkább már rétegzi őket: ha például
körülnézünk a magyar moziközönség soraiban, akkor egyre kevésbé azokat az
embereket látjuk, akik tudatosan választanak filmet, akik a filmélményért mennek
moziba. Ők sokkal inkább azért mennek, mert más nincs, ezért nekik mindig
„ugyanazt a filmet” adják el. A jelenleg moziba járók egyre nagyobb része már
nem tiszteli a mozizás közösségi élményét és mivel nem kötődnek ehhez a
szórakozási formához, ha úgy adódik, továbbállnak. Ezt pedig a globális
filmipar is megérzi majd. Mi lehet a megoldás? Első lépésben mindenképp az
igényes filmekre való befizetés és a témáról való közösségi gondolkodás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése